Báo cáo biện pháp Áp dụng các thủ thuật để rèn kỹ năng nghe cho học sinh THCS

Để một tiết dạy nghe được tốt thì người giáo viên cần thực hiện các bước sau:

• Nghiên cứu kỹ các nội dung tiết dạy từ sách giáo khoa, sách giáo viên:

SGK, SGV là cơ sở quan trọng, để giáo viên hoạch định giảng dạy của mình cho tiết học.Việc nghiên cứu kỹ SGK, SGV sẽ giúp cho giáo viên tổ chức, điều khiển tiết dạy nghe đi đúng trọng tâm, trọng điểm; phân bố thời gian cho các bước, các hoạt đông một cách khoa học.

• Nghiên cứu mục đích yêu cầu của tiết dạy:

 Mục đích, yêu cầu của tiết dạy là đích mà cả giáo viên và học sinh cần phải đạt được sau tiết dạy học. Đối với tiết dạy nghe, thông thường mục đích, yêu cầu của tiết dạy là giúp học sinh luyện tập và phát triển các kỹ năng: Listening (nghe), Speaking (nói), Reading ( đọc), Writing (viết) ( trong đó kỹ năng nghe là chủ yếu), sau khi kết thúc phần nghe học sinh hiểu được nội dung chính của bài nghe và thực hiện một số yêu cầu hay bài tập ngôn ngữ nào đó.

 Lựa chọn và phối hợp các kỹ thuật dạy nghe (Listening Techniques) một cách linh hoạt và phù hợp. Việc lựa chọn kỹ thuật dạy nghe phải được xác định trên căn cứ là nội dung của tiết dạy, đặc điểm, năng lực của lớp học và các giai đoạn trong tiến trình dạy nghe gồm có 3 giai đoạn: Giai đoạn trước khi nghe (Pre-Listening), giai đoạn trong khi nghe (While-listening), giai đoạn luyện tập ( Post- listening). Trong mỗi giai đoạn có các kỹ thuật dạy nghe đặc trưng phù hợp với từng giai đoạn đó.

 

doc 27 trang Chí Tường 20/08/2023 8401
Bạn đang xem 20 trang mẫu của tài liệu "Báo cáo biện pháp Áp dụng các thủ thuật để rèn kỹ năng nghe cho học sinh THCS", để tải tài liệu gốc về máy hãy click vào nút Download ở trên

Tóm tắt nội dung tài liệu: Báo cáo biện pháp Áp dụng các thủ thuật để rèn kỹ năng nghe cho học sinh THCS

Báo cáo biện pháp Áp dụng các thủ thuật để rèn kỹ năng nghe cho học sinh THCS
ôi đảm nhận lớp 6A7 và 7A6. Với ý thức vừa nghiên cứu đặc điểm tình hình học tập bộ môn của học sinh vừa tiến hành, rút kinh nghiệm. Ngay từ đầu năm học tôi đã định hướng cho mình một kế hoạch và phương pháp cụ thể để chủ động điều tra tình hình học tập của học sinh do lớp mình phụ trách. Qua điều tra, tôi đã nhận ra rằng hầu hết các em nắm từ vựng không chắc, phát âm không đúng, kỹ năng nghe và giao tiếp bằng tiếng Anh còn hạn chế. Kết quả điều tra cụ thể như sau: 
Lớp
TSHS
Giỏi
Khá
T.Bình 
Yếu
Kém
SL
%
SL
%
SL
%
SL
%
SL
%
6A7
47
5
11%
15
32%
23
49%
4
8%
0
0
9 7A6
50
3
6%
15
30%
26
52%
6
12%
0
0
CHƯƠNG 3 :
MỘT SỐ GIẢI PHÁP CỤ THỂ ĐỂ THỰC HIỆN CHƯƠNG TRÌNH DẠY NGHE CÓ HIỆU QUẢ
LẬP KẾ HOẠCH CHO MỘT TIẾT DẠY NGHE :
Đối với giáo viên 
Để một tiết dạy nghe được tốt thì người giáo viên cần thực hiện các bước sau:
Nghiên cứu kỹ các nội dung tiết dạy từ sách giáo khoa, sách giáo viên: 
SGK, SGV là cơ sở quan trọng, để giáo viên hoạch định giảng dạy của mình cho tiết học.Việc nghiên cứu kỹ SGK, SGV sẽ giúp cho giáo viên tổ chức, điều khiển tiết dạy nghe đi đúng trọng tâm, trọng điểm; phân bố thời gian cho các bước, các hoạt đông một cách khoa học.
Nghiên cứu mục đích yêu cầu của tiết dạy: 
	Mục đích, yêu cầu của tiết dạy là đích mà cả giáo viên và học sinh cần phải đạt được sau tiết dạy học. Đối với tiết dạy nghe, thông thường mục đích, yêu cầu của tiết dạy là giúp học sinh luyện tập và phát triển các kỹ năng: Listening (nghe), Speaking (nói), Reading ( đọc), Writing (viết) ( trong đó kỹ năng nghe là chủ yếu), sau khi kết thúc phần nghe học sinh hiểu được nội dung chính của bài nghe và thực hiện một số yêu cầu hay bài tập ngôn ngữ nào đó. 
	Lựa chọn và phối hợp các kỹ thuật dạy nghe (Listening Techniques) một cách linh hoạt và phù hợp. Việc lựa chọn kỹ thuật dạy nghe phải được xác định trên căn cứ là nội dung của tiết dạy, đặc điểm, năng lực của lớp học và các giai đoạn trong tiến trình dạy nghe gồm có 3 giai đoạn: Giai đoạn trước khi nghe (Pre-Listening), giai đoạn trong khi nghe (While-listening), giai đoạn luyện tập ( Post- listening). Trong mỗi giai đoạn có các kỹ thuật dạy nghe đặc trưng phù hợp với từng giai đoạn đó. 
Sử dụng tốt các phương tiện, đồ dùng dạy học phục vụ cho tiết dạy nghe: 
Sử dụng máy cassette:
Trước khi thực hiện dạy học cần chuẩn bị máy tốt, băng rõ và pin dự phòng khi mất điện
Phải đảm bảo tính an toàn khi thao tác.
Tuyệt đối không để học sinh tự ý sử dụng nếu chưa được hướng dẫn
Xem xét sự cần thiết, hiệu quả mang lại, thời gian cụ thể cho từng công đoạn...
Sử dụng tranh minh hoạ, tranh hình trong SGK:
Một trong những thế mạnh của bộ SGK biên soạn theo chương trình mới là có nhiều tranh hình minh hoạ. Việc tận dụng đến mức tối đa các tranh hình trong SGK để giúp học sinh hiểu bài học mới là việc cần chú trọng trong tất cả các bài học.
Tranh hình minh họa: ( tự tạo hoặc mua ) để giới thiệu và luyện tập bài mới là yêu cầu bắt buộc. Không yêu cầu hình minh họa phải đảm bảo tính thẩm mĩ cao, nhưng phải có sự liên hệ thực tế gần gũi với nội dung bài học. Nếu không có điều kiện mua thì có thể phóng to tranh minh hoạ trong SGK 
Cần phải lên một giáo án hợp lý, khoa học. 
Giáo viên cần hoạch định rõ hoạt động của thầy, hoạt động của trò, thời gian cho các hoạt động, các yêu cầu của từng bài tập, các phương án trả lời của học sinh 
Trao đổi, thảo luận về phương án giảng dạy. 
 Hiệu quả của tiết dạy nghe sẽ được nâng cao hơn nếu phương án giảng dạy được đưa ra thảo luận cùng đồng nghiệp trước khi dạy việc làm này không chỉ mang lại kết quả tích cực cho tiết dạy nghe mà kỹ năng khác cũng có kết quả như vậy. 
Đối với học sinh 
 Giáo viên yêu cầu học sinh chuẩn bị tốt cho tiết học tới bằng cách: 
 Ra hệ thống các câu hỏi gợi mở về bài mà các em sắp được học để học sinh có thời gian suy nghĩ, tìm hiểu tài liệu....
 Yêu cầu học sinh thực hiện một số bài tập liên quan đến nội dung tiết dạy nghe mà đối với các tiết dạy kỹ năng khác cũng có kết quả như vậy.
 Khuyến khích, động viên học sinh tự tin, chủ động, sáng tạo nêu ra những vấn đề, câu hỏi có liên quan đến nội dung bài dạy 
 THỰC HIỆN TỐT TIẾN TRÌNH DẠY NGHE
 Đối với một tiết dạy ngữ pháp hay từ vựng, thông thường trong tiến trình của tiết dạy có 3 giai đoạn đó là: Presentation - Practice - Production. Tiến trình của một tiết dạy nghe cũng phải trải qua 3 giai đoạn: Pre - Listening, While - Listening, và Post - Listening. Tiến trình dạy học này không những giúp học sinh nắm hiểu bài mà còn giúp các em sử dụng kỹ năng nghe trong giao tiếp thực tế. Song vấn đề đầu tiên là giáo viên cần phải xác định rõ ràng mục đích yêu cầu cầu của từng bài nghe cụ thể để từ đó định hướng cho học sinh thực hiện tốt nhiệm vụ trong những giai đoạn tiếp theo.
PRE-LISTENING: ( about 10 - minutes) 
 Là giai đoan giúp học sinh có định hướng, suy nghĩ về đề tài hay tình huống trước khi học sinh nghe. 
 Giáo viên nên tạo tâm thế chuẩn bị làm bài nghe cho học sinh bằng cách dẫn dắt gợi hỏi về chủ đề bài nghe, yêu cầu học sinh quan sát tranh, đọc từ và đoán xem các em chuẩn bị nghe chủ đề gì, ai sắp nói với ai .
 Giáo viên có thể yêu cầu học sinh làm việc theo nhóm đoán sơ bộ về nội dung sắp nghe thông qua tranh hay tình huống bài nghe. Có thể các em nói không chính xác với những gì các em sắp nghe nhưng vấn đề đặt ra là các em có hứng thú trước khi nghe.
 Giáo viên giúp các em lường trước những khó khăn có thể gặp phải về phát âm hay cấu trúc mới, các kiến thức nền.
 Cuối cùng giáo viên nói rõ cho học sinh biết các em sẽ được nghe bao nhiêu lần và hướng dẫn yêu cầu nhiệm vụ khi nghe (chọn đúng, sai, trả lời câu hỏi.) 
Các thủ thuật được sử dụng trong phần này là :
True/ False statement prediction
Open -prediction
Techniques for Pre- listening
 Ordering
 Pre- questions
True/ False statement prediction.
The teacher writes 5-10 statements on the board based on the main ideas in the listening text.
Only half the statements are true
Students copy the numbers of the statements in their notebooks.
In pairs students predict which of the statements are true and underline the numbers ( or mark them T/F)
Students call out their predictions
Teacher does not say if they are right or wrong.
The teacher reads the text.
Student tick the predictions that are right and any they didn’t guess.
Students pair- compare and if they are any disagreements the teacher reads the text again until everyone agree.
English 6 - Unit 7: Skills 2
Statements
T
F
a. The first programme starts at 7.30
b. There are two programmes starting at the same time 
c. The cartoon lasts for 25 minutes 
d. The film starts at 10 o’clock 
e. We will know how to make a Dog House at 8.30 
X
Ask Ss to read the statements in the exercises 2 (p.13) 
Get Ss to guess which is true, which is false 
Ask Ss to share their ideas with their friends. 
Give feedback 
Let Ss listen to the conversation again and tick in the correct boxes: 
Open Prediction
The teacher doesn’t give the students any statements.
The teacher only sets the scene and gets students to predict some of the things they think they will hear in the text.
Students write down their predictions
Students make their own listening guides
The teacher reads the listening text and students tick their correct predictions.
English 9-Unit 1: 
Teacher tells Ss that “Tim is taking Carol to visit some places. Ask them to think of five things that Tim and Carols are doing.”
- T elicits from Ss:
 +They are going to the park
 + They are taking a bus
 + They are going to the restaurant.
 Ordering
The teacher gives students jumbled statements or pictures or words on the board.
Students must discuss in pairs/ groups and predict the correct order
The statements/ pictures have letters a.b.c...
They pair – compare. The teacher encourages different orders
Students listen and tick or correct their order.
English 8- Unit 6: Communication
Pre- questions.
The teacher puts a few pre-questionson the board: one pre- question for each main point in the listening text.
Students read and think about the pre- questions.
The pre- questions focus the students’ attention but ss don’t have to guess or predict the answers if they don’t want to .
After the first listening they answer the questions
English 9- Unit 5: 
- Set the scene: “Chau, a student, was given an assignment about the inventions of the media. She needs some information to finish her assignment .She is asking her father about these information.”
- Ask some questions to check their comprehension.
When did the first printed newspaper appear? Where?
Do you know when the telegraph was invented?
Do you know what became a major force in journalism in the mid and late 1990s?
 WHILE- LISTENING . (about 20 - minutes) 
Đây là giai đoạn mà ở đó học sinh có cơ hội luyện tập. ở giai đoan này giáo viên đưa ra các dạng bài tập, yêu cầu học sinh thực hiện. Học sinh có thể mắc lỗi ở giai đoạn này vì vậy giáo viên chú ý cần sửa lỗi cho học sinh và đưa ra các phương án trả lời đúng. 
Các thủ thuật được sử dụng trong phần này là :
Deliberate Mistakes
Selecting
Techniques for While -listening 
Listen and Draw
Grids
Comprehension Questions
Selecting.
The teacher shows the class a set of the pictures.
The pictures are similar but not the same.
The teacher describes one or two of the pictures.
The pictures or items in the pictures are numbered.
The students have to say which pictures is describing by writing down the number of the picture, or sticking or labeling.
English 7- Unit 9: Getting started
Name the festivals under the pictures
Deliberate mistakes.
The teacher gets Ss to predict what will be in the picture. Then the teacher describes the picture. In the description the teacher makes some delibrate mistakes. Every time the students hear a mistake they must put their hands up or shout out what’s wrong.
English 6 – Unit 1: Skills 2
Asking Ss to look at the picture and predict “ What are there in PLC Sydney school?”
 Grids
The teacher puts the grid on the board and Ss copy it. The grid gets Ss to listen for facts or details in the text. Some of the information has already been filled into guide for listening. Ss listen and fill in the rest, in note form. Ss pair- compare to check answers and the teacher reads the text the second time or more until everyone agrees on the answers.
English 6 – Unit 11: Skills 2
The 3Rs Club is looking for a new president. Listen to two students talking about what they will do if they become the president of the club. Put the words or a number in each blank to complete the table.
 Listen and Draw.
The teacher gives the Ss a map, or house plan or diagram- any visual that Ss can draw on- draw a route, mark changes, label parts. The visual can be copied off the board or given as pictures dictation. The Ss listen to the text and respond by drawing, filling in, labelling, numbering....
English 6- Unit 2: Skills 2
Nick's parents are describing their room at the hotel. Listen and draw the furniture in the correct place. 
Comprehension questions.
 Students are given a set of questions- True/ False statements, multiple choice, “ Wh ”or “ Yes- No” questions. Ss answer the questions . Sometimes these compehension questions have two parts, the first part helps Ss focus on the main ideas of the listening. Multiple choice or True/ False are often used for this.The second part focuses on the details- facts, fingers, etc.... “Wh” type questions are often used for this.
English 7- Unit 8: Skills 2
*Comprehension questions : 
Nick and his father are talking about Tom Hanks, a Hollywood film star. Listen to their conversation and answer the questions
1. Which Oscar has Tom Hanks won twice?
2. What do critics say about Tom Hanks?
3. What role does Tom Hanks play in Saving Private Ryan?
4. Why does Nick's father recommend You've Got Vail to Nick?
POST -LISTENING (at least 15 minutes)
Đây là giai đoạn luyện tập sau khi nghe. Theo như giáo trình SGK mới, phần Post- Listening thực chất chính là phần Writing.
Ở giai đoạn này học sinh sử dụng những kiến thức, kỹ năng ngôn ngữ đã được luyện tập ở giai đoạn " While - Listening" vào các tình huống giao tiếp thực tế, có ý nghĩa. Sau khi nghe học sinh cần thực hiện một số bài tập như: báo cáo trước lớp hay trong nhóm về kết quả bài tập, các học sinh khác nghe cho ý kiến nhận xét hoặc chữa bài cho bạn. Giáo viên cần phải kết hợp các kỹ năng khác để phát triển mở rộng thêm bài nghe như : Roleplay, Recall the story, Write- it- up, Further practice ... 
Các thủ thuật được sử dụng trong phần này là :
 Role play
Recall the story
Techniques for Post -listening 
Write it up
 Further practice
Role play
Students dramatise the listening text , taking the role of the characters in the story they have just heard. This is particularly good for students who haven’t studied the past tense but have just heard a story in the past tense. The role play transfers a past tense story into the present tense . The teacher organises the role play by putting all the same “ roles” together, eliciting and then letting them practise what they will say, then cross- grouping so that each group has one of each the different characters.
English 9- Unit 9: Listening
 Work in pairs to make a conversation between you and expert, talking how to live with earthquakes, using the following points to make questions and answers:
Place heavy books
Block the rollers.
Mirrors
Bed..
Recall the story.
 Students retell the story in the listening text in their own words. The teacher can help them by doing a mini drill first, usually using the same pictures or simplified statements that were used for “ predicting’ in the pre-listening task or “ ordering” , or “ selecting” in the while listening task . Students practise speaking in pairs or groups. They’ re telling with a picture can also be done as a chain story.
English 8 – Unit 3: Skills 1
Talk about the Bru-Van Kieu people or the Khmer people, using given information
Write it up.
 Students write up the information that they have in their listening instruction. They reconstruct the text in their own words using the notes in the “grids” or drawings in the “listen and draw” exercises as cues. Students practise writing in groups, pairs or individually.
English 7- Unit 9: Skills 2
Use the notes, write a short paragraph about a festival you attended.
Example:
Name of festival
1000th Anniversary of Thang Long - Ha Noi Festival
What was the festival?
Lots of activities in this festival such as: fireworks display, military parade, music performance, ect.
Who celebrated it?
Vietnam government.
Where was it held?
Everywhere in Viet Nam and Ha Noi is the centre.
When was it held?
From October 1st 2015 to October 10th 2015.
How was it held?
People do a lot of activities such as: fireworks, parties, parade and other interesting things.
Why was it held?
To celebrate tile 1000th anniversary of Ha Noi.
Further practice.
The teacher chooses a topic related to the listening topic, usually a topic personalised to the students, and designs a production activity for the students to do. For example, after doing the “grids”, they will describe other classmates; or students can recount similar stories to the listening text- things that have happened to them personally.
English 6 – Unit 10: Skills 2
Work in pairs. Discuss the following ideas about your dream house
What type of house it is
Where it is located
What it looks like
What surrounds it
What appliances it has
Dạy một bài nghe hiểu cho học sinh chúng ta có thể thực hiện theo phương pháp sáu bước:
Bước 1: Nghe từ đầu đến cuối để nắm bắt chủ đề. 
	Có thể nghe 2-3 lần tùy theo độ khó và mật độ thông tin của bài nghe. Vì mục đích của nghe lần này là phát hiện chủ đề chính, cảm thụ sơ qua nội dung của bài nghe cho nên không cần quan tâm đến chi tiết, không dừng lại , băn khoăn khi gặp từ mới.
Bước 2: Thu hút vào chủ đề và tạo lòng tin.
	 Khuyến khích học sinh nói một số từ đã biết về chủ đề. Giáo viên viết lên bảng. Giáo viên có thể cho thêm một số từ, nhóm từ trong bài( cho cả nghĩa tiếngViệt).Yêu cầu học sinh nghe thấy trong băng nói đến từ nào có ở trên bảng thì giơ tay.
Bước 3: Nghe ý chính của từng đoạn. 
	Có thể cho học sinh nghe 2-3 lần. Hướng dẫn học sinh nói theo nhiều cách khác nhau thể hiện cùng một ý. Nên tránh nhắc lại nguyên si câu trong bài nghe.
Bước 4: Học từ mới.
	 Cho học sinh nghe 1-2 lần để tự phát hiện ra từ mới. Giáo viên cung cấp thêm những từ quan trọng trong bài mà học sinh không phát hiện ra.
Bước 5: Nghe chi tết nội dung bài. 
 Luyện nghe từng câu hoặc vài câu ngắn. Dạy lướt nhanh những câu đơn giản, những câu thông thường dẽ hiểu.
Bước 6: Nghe toàn bài và làm bài tập. 
 Bước này có thể coi là bước kiểm tra, củng cố. Nghe lại toàn bộ bài một vài lần để củng cố những điều đã nghe được. 
ÁP DỤNG CÁC THỦ THUẬT VÀO MỘT TIẾT DẠY CỤ THỂ
ENGLISH 7- UNIT 10: SOURCES OF ENERGY
Period 84 – Lesson 6: Skills 2
v Objectives: 
1. By the end of the lesson, Ss can:
use the lexical items related to the topic “Sources of energy”
listen to a passage of a new source of energy
write a short passage about how to save energy
2. Skill: listening, reading, speaking, writing
3. Attitude: students are interested in the topic
4. Ability: group work, individual work, pair work
v Teaching aids: Poster and pictures, text book, CD and cassette, etc.
v Anticipated problems: Ss may make get difficulty in writing a short passage about how to save energy.
Procedures:
TEACHER’S ACTIVITIES
STUDENTS’ ACTIVITIES
¯Warm up (5’): 
Chatting:
- What should we do to protect our resources and the environment?
Listen to T’s questions and answer in piars.
The volunteer give the answer to the teacher and class.
II. LISTENING (20’)
Exercise 1: 
Have Ss look at the picture and answer the questions in pairs for pre-listening. The answers may vary.
Exercise 2: 
 Ask Ss to look at the sentences and guess the answers. Call on some Ss to talk about their guesses as a class.
Play the recording for Ss to listen through. Play the recording again and ask Ss to listen and tick true or false to the sentences. Ss work in pairs to compare their answers with each other. Call on some Ss to give the answers to the class. Check and confirm the correct answers.
Key:
1. T
2. T
3. T
4. F
5. T
Exercise 3: 
Have Ss look at the sentences and guess the answers. Play the recording again and ask Ss to listen and complete the sentences. Call on some Ss to give the answers to the class and correct the mistakes where and when necessary.
Key: 	
1. Mountainous 
4. on the increase 
2. Cooking and heating
5. wind and the sun
3. air pollution 
Audio script:
Energy is fundamental to human beings. Many poor people in developing countries do not have modern sources of energy like electricity or natural gas, with which their life can be improved.
People who live in mountainous areas have to gather wood for fuel. This takes a lot of time. For many people living in rural areas, biogas is the largest energy for public transport. As biogas is smoke-free, it helps solve the problem of indoor air pollution. Moreover, it's made from plant waste and animal manure. They cost almost nothing.
The tendency to use renewable energy sources in developing countries is on the increase as non-renewable ones are running out. In the future, the wind and the sun will be used as the most important environmentally friendly energy sources.
Look at the picture and answer the questions in pairs for pre-listening.
Look at the sentences and guess the answers. Call on some Ss to talk about their guesses as a class 
Listen to the recording to check their guessing.
Some Ss give the answers to the class.
Look at the sentences and guess the answers. Listen to the recording and complete the sentences. Share their answers with their partner before checking as a class.
Check their answers.
III. WRITING (18’)

File đính kèm:

  • docbao_cao_bien_phap_ap_dung_cac_thu_thuat_de_ren_ky_nang_nghe.doc